Pereiti į pagrindinį turinį

M. K. Čiurlionio DNR

2025-01-02 05:00

Čiurlionio gentis – taip save vadina šios šeimos palikuonys. Tačiau meno genijus Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, nuo kurio gimimo 2025-aisiais sueis 150 metų, – ir visos Lietuvos tapatybės kodas.

Kodas: „M. K. Čiurlionio vardas, jo kūryba ir yra Lietuvos ženklas, vartai į Lietuvą“, – mano R. Zubovas. Kodas: „M. K. Čiurlionio vardas, jo kūryba ir yra Lietuvos ženklas, vartai į Lietuvą“, – mano R. Zubovas. Kodas: „M. K. Čiurlionio vardas, jo kūryba ir yra Lietuvos ženklas, vartai į Lietuvą“, – mano R. Zubovas. Kodas: „M. K. Čiurlionio vardas, jo kūryba ir yra Lietuvos ženklas, vartai į Lietuvą“, – mano R. Zubovas. Kodas: „M. K. Čiurlionio vardas, jo kūryba ir yra Lietuvos ženklas, vartai į Lietuvą“, – mano R. Zubovas. Kodas: „M. K. Čiurlionio vardas, jo kūryba ir yra Lietuvos ženklas, vartai į Lietuvą“, – mano R. Zubovas.

Ant Lietuvos vartų

Pasitinkant M. K. Čiurlionio jubiliejinius metus nutarta jo vardą suteikti pagrindiniams Lietuvos vartams – tarptautiniam Vilniaus oro uostui. Tiesa, bent jau kol kas tik laikinai, penkeriems metams, ir tik simboliškai – oficialus pavadinimas ir jam suteikti tarptautinių organizacijų kodai, trumpiniai informacinėse sistemose nebus keičiami.

Kol kas oro uoste nėra ir jokių ženklų apie naują vardą. Pasiteiravus paaiškinta, kad bus ir ženklų, ir vardo suteikimo iškilmės, bet viso to dar reikės kiek luktelėti.

Garsiojo lietuvio provaikaitis – pianistas, M. K. Čiurlionio namų Vilniuje vadovas Rokas Zubovas džiaugiasi, kad Lietuvos pagrindiniai vartai turės M. K. Čiurlionio vardą. „Man atrodo, kad jo vardas, jo kūryba ir yra Lietuvos ženklas, vartai į Lietuvą. Kai su užsienio šalimis dalijamės, kas yra Lietuva, bandome ją pristatyti, labai dažnai renkamės M. K. Čiurlionį“, – sako R. Zubovas.

Juk, primena jis, kai aukščiausi Lietuvos pareigūnai skrenda su užsienio vizitu, dovanų dažnai skraidina įrėmintą kurio nors M. K. Čiurlionio darbo reprodukciją. Jei reikia kur pasaulyje pristatyti Lietuvos muziką, dažniausiai skamba M. K. Čiurlionio „Jūra“ arba „Miške“. Jei reikia surengti kokią prestižinę parodą ir svarstome, kas geriausia tai galėtų būti, jei tik įmanoma, tai bus M. K. Čiurlionio kūryba. Užpernai jo paroda surengta Jungtinėje Karalystėje, 2026 m. bus Japonijoje, pagrindiniame Vakarų meno muziejuje.

„Parodos kaip ženklai, pareiškimai pasauliui apie mus keliauja vis į kitą šalį, prijaukina prie Lietuvos, prie Lietuvos vizijos prasmių, kalbos. Kuris kitas Lietuvos žmogus, asmenybė, menininkas galėtų turėti tokį didelį poveikį ir vaizdinį kaip M. K. Čiurlionis?“ – sako R. Zubovas.

Tiesa, buvo kilę nepasitenkinimų ar abejonių dėl šio vardo suteikimo oro uostui, bet, primena M. K. Čiurlionio proanūkis, juk ne tik mes, bet ir visas regionas neturi kito tokio lygio menininko, tokios asmenybės.

Kai kas baiminasi, kad užsieniečiams naują vardą bus sunku ištarti. Tačiau, pavyzdį duoda R. Zubovas, Ostravos oro uostas turi Leošo Janáčeko vardą ir čekams neatrodo, kad kitataučiams jis neįmanomas ištarti. Vertinant, kiek vienas ir kiek kitas buvo svarbus savo tautai, jos kultūrai, kultūriniam vystymuisi, prisistatymui pasauliui, M. K. Čiurlionis čekų kompozitorių lenktų kelis kartus.

„Suteikti M. K. Čiurlionio vardą oro uostui – kaip savo tapatybę išskleisti pasauliui, pasakyti, kokie mes esame ir kad tuo didžiuojamės“, – mano R. Zubovas.

Beje, idėją Vilniaus oro uostą pavadinti M. K. Čiurlionio vardu mintyse jis turėjo jau labai seniai. Gal 2016-aisiais ją išsakė ir Viktoro Gerulaičio laidoje. Paskui jau daugiau žmonių įsitraukė į šios idėjos plėtojimą. Ir štai jubiliejiniais M. K. Čiurlionio metais garsiojo Lietuvos kūrėjo vardas atsiras ant pagrindinių Lietuvos vartų.

Paralelės: J. Cininas parodos „Eglė ir geležinės vilkmergės“ darbų mitologiškumas, anapusių pasaulių paslapties ieškojimas asocijuojasi su M. K. Čiurlionio kūryba. / M. K. Čiurlionio namų Vilniuje nuotr.

Pasklido po pasaulį

Simboliškai sakoma, kad M. K. Čiurlionis – kaip visos Lietuvos DNR. Tačiau po visą pasaulį pasklidę daugybė ne tik simboliškai, bet ir iš tikrųjų Čiurlionių šeimos DNR turinčių asmenų. Jie save taip ir vadina – Čiurlionio gentimi.

„Čiurlionių gentis – labai plati. Prisimenu, kai su pusbroliu Juru Palukaičiu, kuris, kaip ir aš, yra M. K. Čiurlionio proanūkis, gal prieš 30 metų JAV, kur tuo metu gyvenau Čikagoje, jis – Klivlande, kalbėjome apie M. K. Čiurlionio genealoginį medį. Pusbrolis ėmėsi jo ir vien Amerikoje atrado per pusšimtį šios genties žmonių. Ir Australijoje, ir Vokietijoje, ir Amerikoje, ir Ukrainoje atrado jos gijų“, – pasakoja R. Zubovas.

Pirmasis Čiurlionių genealoginio medžio ieškotojas buvo M. K. Čiurlionio brolio Jono sūnus Vytenis. Gyvendamas Klivlande apie 1995–1996 m. jis pradėjo susirašinėti su Lietuvos archyvu, užklausė duomenų apie Čiurlionių šeimą. Jam pavyko atsekti Čiurlionių genealogijos liniją iki XVIII a. vidurio. 150 metų Druskininkų apylinkėse sėsliai gyvenusi giminė XX a. dėl įvairiausių istorinių aplinkybių pasklido po visą pasaulį.

Šiandien Čiurlionių genealoginis medis labai didelis – penki ar šeši lapai. Visas jis bus skelbiamas vienoje netrukus pasirodysiančioje knygoje.

Kūrybos paralelės

R. Zubovas pasakoja, kad tarp Čiurlionių palikuonių – daugybė kūrybingų asmenybių. Pavyzdžiui, vien Amerikoje gyvenančioje vienoje Karužų šeimoje – trys kūrėjai, užsiimantys vizualiaisiais menais. M. K. Čiurlionio namai Vilniuje prieš kelerius metus pradėjo parodų ir susitikimų ciklą „Čiurlionio gentis šiandien“, kuriame supažindina su nuo Vilniaus Užupio iki Melburno pasklidusių Čiurlionių giminės atstovų kūryba. „M. K. Čiurlionio šeimos palikuonių kūrybingumo katilas neišsemiamas, iš jo dar bus surengta parodų“, – žada R. Zubovas.

Parodos atskleidžia ir Čiurlionių genties menininkų kūrybos bendrumą. R. Zubovas pasakoja, kad netikėtai organiškai į šį genties ciklą įkrito Melburne, Australijoje, gyvenančios M. K. Čiurlionio brolio Stasio provaikaitės Jazminos Cininas paroda „Eglė ir geležinės vilkmergės“. „Man buvo labai įdomus jos mitologiškumas, anapusiškų pasaulių paslapties ieškojimas jos kūryboje, bendražmogiško dvasingumo iškėlimas – dalykai, kurie iš karto asocijuojasi su M. K. Čiurlionio kūryba. Kažkoks genas, genties bruožas, kuris verčia jos žmones ieškoti bendrų prasmių, mitologinių ženklų, simbolių, kurie mus sieja. Man tai buvo didelis atradimas“, – sako R. Zubovas.

Melburne gimusi ir augusi J. Cininas vis dar labai tapatinasi su protėvių palikimu, į savo kūrybą įtraukdama baltiškųjų motyvų ir temų. Parodoje pristatyta sudėtinga linoraižinio technika sukurtų moterų vilkolakių portretų, taip pat naujausių meninių knygų, kurias autorė kuria iš aplinkoje rastų medžiagų: panaudotų verslo vokų, nereikalingų enciklopedijų iliustracijų ir pakuočių, kuriuos vėl panaudoja pasakojimams apie transformaciją, migraciją ir būdą kitomis akimis pažvelgti į pažįstamus dalykus.

Apsauga: N. Čiurlionytės iš Ukrainos tapybos darbai parodai „Angelų vienybė“ sukurti ten jau vykstant karui. Ukrainos kariams paprašius sukurti amuletų, menininkė nutapė angelus globėjus, kurie iškeliavo į frontą. / M. K. Čiurlionio namų Vilniuje nuotr.

J. Cininas kūrinių yra įsigiję Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės ir Vilniaus dailės muziejai, Australijos nacionalinė galerija ir MARKK etnografinis muziejus Hamburge, Vokietijoje.

Su naujausios parodos iš ciklo „Čiurlionio gentis šiandien“ autoriumi pusbroliu fotožurnalistu Pauliumi Lileikiu R. Zubovas pasakoja esąs pažįstamas nuo ankstyvos jaunystės. Jo močiutė – etnomuzikologė Jadvyga Čiurlionytė, M. K. Čiurlionio sesuo.

„Sakau, Pauliau, tu – fotografas, turi padaryti parodą. Tačiau prireikė trejų metų, kol jis atrakino savo prisilietimą prie M. K. Čiurlionio genties. Jo paroda gimė specialiai mūsų ciklui. Pauliaus prisilietimas prie šios bendrystės buvo labai įdomi kelionė“, – prisimena R. Zubovas.

P. Lileikio fotografijos parodoje „Camera Obscura. Miražai“ sukurtos naudojant unikalias savadarbes kameras – paties autoriaus rankomis sumeistruotas „medines dėžutes“. Skirtingai nei įprastu fotoaparatu pagaunami momentai, koks bus galutinis „medinuko“ užfiksuotas vaizdas, nežino nė pats fotografas, to reikia ilgokai laukti. Tarsi flirtuodamas su šviesa, saulės trajektorija danguje, fotomenininkas kadrą formuoja taip, kad šis procesas tam tikra prasme tampa hipnozės seansu. Ir, kaip parodos atidaryme pastebėjo ne vienas, asocijuojasi su M. K. Čiurlionio darbais.

Nomeda Čiurlionytė – iš Ukrainos. Ji gimė Vilniuje, vėliau išvyko į Londoną, kur Vestminsterio koledže tęsė studijas ir įsitraukė į madų šou, televizijos ir kino industrijos sektorių. Vėliau Kensingtono ir Čelsio koledže studijavo grafinį dizainą, skaitmeninį dizainą ir filmų montažą. Dalyvavo organizuojant Portobelo festivalį, kuriant renginio interneto puslapį ir trumpametražį filmą „EX Boxers Overweight“. Būdama elektroninės grupės NBAW (New Breed of Alternative Workers) narė, kūrė vizualinį meną pasirodymams Anglijoje, Austrijoje ir Vokietijoje. Nuo 2009 m. menininkė gyvena ir kuria Ukrainoje.

Likimas man vis dovanoja naujų būdų prisiliesti prie M. K. Čiurlionio, gaunu vis naujų užduočių jį pažinti, tarsi likimo pirštas vestų ir rodytų kelią.

Ukrainos dailininkų sąjungos narės dauguma tapybos darbų parodai „Angelų vienybė“ sukurti prasidėjus ir vis dar tęsiant karui Ukrainoje. Ukrainos kariams paprašius sukurti amuletų, kuriuos jie galėtų nešioti savo apsauginėse liemenėse, menininkė nutapė angelus globėjus, kurie iškeliavo į frontą. Angelas, kaip dvasinio pasaulio ženklas, globėjas, saugotojas, šviesos ir ramybės nešėjas, dažnai matomas ir M. K. Čiurlionio tapybos darbuose.

„Čiurlionio gentis šiandien“ cikle buvo surengtos ir M. K. Čiurlionio brolio Jono palikuonių parodos – Klivlande gyvenančio jo anūko Jūrio Čiurlionio „Tapyba nuo bičiulių sienų“ ir vilnietės Ariadnos Čiurlionytės akvarelių. Eksponuoti ir M. K. Čiurlionio provaikaičio kauniečio Džiugo Palukaičio darbai akvarele, pieštukais, mišria technika.

Unikalu: fotožurnalisto P. Lileikio parodos „Camera Obscura. Miražai“ nuotraukos, sukurtos naudojant savadarbes medines kameras, primena šviesos žaismą M. K. Čiurlionio darbuose. / M. K. Čiurlionio namų Vilniuje nuotr.

Genties saitai

Kūrėjų Čiurlionių gentyje yra ne tik iš vizualiojo meno srities. „Žmonės, gimę šioje gentyje, labai skirtingai kūrybingi, kiekvieno jų – savas individualus kelias. Yra daug architektų, vienaip ar kitaip atskleidžiančių savo kūrybiškumą. Vilnietis Jonas Čiurlionis, M. K. Čiurlionio brolio Jono anūkas, yra filosofijos mokslų daktaras, dėstytojas ir roko muzikantas, su savo roko grupe „The Skys“ koncertuojantis po visą pasaulį. Jo asmenyje labai gerai dera dvi iš pirmo žvilgsnio tolimos sritys“, – pasakoja R. Zubovas.

Jis pats – muzikos pasaulio atstovas. Tiek jo, kaip pianisto, koncertiniame repertuare, tiek kitoje veikloje ypatingą vietą užima M. K. Čiurlionio kūrybinio palikimo garsinimas.

R. Zubovas net fiziškai panašus į savo garsųjį prosenelį. Teko jį net vaidinti britų režisieriaus Roberto Mullano filme „Laiškai Sofijai“ (2013 m.). R. Zubovas pasakoja tik ėmęs filmuotis šiame filme pirmą kartą pradėjo galvoti apie M. K. Čiurlionį kaip fizinį asmenį. Iki tol gilinosi tik į jo kūrybą – dailės, muzikos kūrinius, laiškus, iš kurių pažino kažkokius jo kūrybinius sprendimus, bet ne į žmogų, kuris gyvena visuomenėje, šeimoje, su savo mylimąja.

„Kai reikėjo suprasti, kaip vaidinti, pradėjau gilintis į jį kaip į asmenį. Po kelerių metų pradėjau dirbti M. K. Čiurlionio namų Vilniuje vadovu ir tada ėmiau gilintis į jo grįžimą į lietuvybę, koks buvo Vilnius, į kurį jis 1907 m. atvažiavo, kaip jame jautėsi. Teko daug bendrauti su profesoriumi Vytautu Landsbergiu, kai rengėmės perleisti „Visus M. K. Čiurlionio kūrinius fortepijonui“. Teko įsigilinti į redakcines subtilybes. Likimas man vis dovanoja naujų būdų prisiliesti prie M. K. Čiurlionio, gaunu vis naujų užduočių jį pažinti, tarsi likimo pirštas vestų ir rodytų kelią. Atrodytų, laukas yra vienas, bet jame iš tiesų – labai daug pjūvių, regos taškų“, – sako R. Zubovas.

Ką reiškia būti M. K. Čiurlionio palikuoniu? R. Zubovas prisimena, kad to visų buvo klausiama ir M. K. Čiurlionio sesers Jadvygos vaikaičio Romo Lileikio dokumentiniame filme „Dangaus šešėlis“, pasakojančiame apie Čiurlionių gentį.

Jis pats į šį klausimą atsako: „Jaučiuosi normaliai. Ar tai pareiga? Turbūt tai ir tam tikra pareiga.“

Nors tradicijų rengti kokių šios genties susitikimų nėra, bet šiame filme prieš kokius penkiolika metų R. Lileikis – ir režisierius, ir bardas, ir kompozitorius – bandė tarsi visus suvesti, nors ir ne fiziškai, o į vieną ekraną. „Jis kalbino įvairiausius genties žmones gal net mitologiniais klausimais apie Čiurlionių šeimos paslaptis, jos klajokliškumą. Buvo labai įdomu pamatyti, kaip skirtingų šeimos atšakų žmonės kalba labai panašiai, turi kažkokį bendrą vardiklį“, – pasakoja R. Zubovas.

2025-aisiais, M. K. Čiurlionio jubiliejiniais metais, visa Lietuva bandys parodyti turinti jo kūrybingumo ir vizionieriškumo DNR. Suplanuota daugybė projektų, skirtų jo kūrybai įamžinti, meno renginių, bus išleista knygų. Į Lietuvą, į festivalį „Fortepijono žvaigždės sveikina Čiurlionį“ suvažiuos pasaulio muzikos žvaigždynas, įvairių renginių vyks ne tik visoje Lietuvoje, bet ir Lenkijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Japonijoje, kitose valstybėse. Į M. K. Čiurlionio 150-ųjų gimimo metinių programą įtraukti ir tokie jo vizijas primenantys projektai kaip jo kūrinio skambesys pasauliui iš Tarptautinės kosminės stoties.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų